DC - Doggcrapp.

Dante trudel måste vart lite utav en sadist när han skapade och grundade träningsmetoden doggcrapp. Denna typ av träning siljer sig en del i jämförelse mot de andra. Alla muskelgrupper tränas 2 gånger i veckan. Med hjälp av småmikro pauser även så kallade Rest-puse så utför man tunga lyft och får mycket arbete avklarat snabbt. Sen används även en annan metod rätt flitigt som går under namnet static hold.

RP, Rest pause - En vila mitt i arbetssetet, med 10-15 sekunders djupa andetag, sedan påbörjas övningen igen.
Vi tar den klassiska bänkpressen som exempel. Ta stången kör tills du precis innan når failure, man lägger ner skivstången och tar sedan sina andetag. Sen lyfter man upp stången igen och kör vidare. Detta va då en Restpause.

ST, Static hold - Man håller 5-10cm från övningens högsta punkt statiskt mot vikten. Även här kan vi ta upp den klassiska bänkpressen som exempel, efter din sista repetition så sänker du stången 10cm och håller där 10-30 sekunder. Gör man detta rätt så bör man ha en brännade känsla i musklen.


Jag har kört efter DC principen 2 gånger innan, dock så drabbades jag av feber andra gången. Jag tyckte det var dags att röra om i träningen så har nu inlett en tredje period med DC, har precis avklarat första veckan. Den första veckan är alltid lite svår då man måste känna sig för och anpassa vikterna. Och jag har nu 4 härliga veckor kvar. Vi vet ju alla att det brukar bli en del träningsverk när man kör ben, men när man använder sig utav dessa RP och ST i sin benträning, blir det en så sjuk jävla känsla!. Jag lovar det känns verkligen som någon har dränkt dina ben i bensin och sen tänt på!! Det brinner i låren...

Det var allt jag hade att säga nu ska jag mumsa proteinfluff !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0